Mijn favorieten

Het kiezen van een makelaar

Een makelaar kiezen.
U denkt aan verkoop. Dan is begeleiding door een makelaarskantoor een verstandige keuze. Maar welk kantoor kiest u? Uiteindelijk beslist u zelf welke overwegingen voor u doorslaggevend zijn. Maar om u op weg te helpen hier een aantal aandachtspunten:

Geregistreerd of niet?
Let op dat de titelbescherming van makelaars vervallen is. Iedereen (ook u!) mag zich tegenwoordig ongestraft makelaar noemen. En zo zijn er vandaag-de-dag heel wat personen die zich als volwaardig makelaar/taxateur voordoen zonder studie of diploma's. Alleen NRVT geregistreerde makelaars hebben de papieren om te mogen taxeren / waarderen en hebben dus aantoonbaar de kennis om de waarde correct vast te stellen. Daarom mogen ook alleen zij gevalideerde taxatierapporten maken. Check het hier (ook als u denkt dat het een “echte” makelaar is): www.nrvt.nl en www.nwwi.nl.

Bepaling vraagprijs.
Rekent de makelaar bij u aan tafel de waarde voor aan de hand van vergelijkbare objecten, of gaat het uit de losse pols. Sommigen komen met een computer-uitdraai (modelwaarde-berekening). Maar het kan nog erger: vragen ze gewoon wat u er voor wilt hebben?

Bezichtigingen.
Doet het kantoor individuele bezichtigingen of maken ze zich er vanaf met een inloopmiddag? Bereiden ze de woningen voor bij elke bezichtiging? Wordt er ruim voldoende tijd per bezichtiging ingeroosterd? Beter nog: plan eens een bezichtiging in bij een kantoor en kijk eens hoe het u bevalt.

Brochures.
Krijgt u brochures te zien? Hoe is de kwaliteit ervan? Geven ze die ook mee aan kijkers? Of zijn ze er alleen digitaal. En wat ook kan: maken ze er helemaal geen? (dan is er alleen een website-uitdraai) Is het fotowerk goed met o.a. zonnige buitenfoto’s? Worden de foto’s zo nodig door het kantoor zelf nog een keer nabewerkt?

Website en social media.
Is de website prettig zowel op PC, tablet als telefoon? Hebben ze een eigen app? Kunnen zoekers zich online inschrijven? Is het kantoor actief op FaceBook, Twitter, Instagram en LinkedIn?

Automatisering.
Moderne kantoren werken met een digitaal klantendossier waarin de gehele voortgang te volgen is. Zoals een bezichtigingsverslag per bezichtiging en grafieken van de aantallen belangstellenden. Werken ze met sms-notificatie en een eigen 360 graden camera?

Openingstijden en bereikbaarheid.
Doet het kantoor moeilijk over afspraken in de avonden en op zaterdagen? Zijn de makelaars ook buiten kantoortijd mobiel bereikbaar? Is het kantoor ook per app bereikbaar?

Het kantoor.
Is er een fysiek kantoor waar woningzoekenden binnen kunnen lopen? Is dit kantoor ook goed bezet of zijn er zelden medewerkers aanwezig? Loop eens binnen bij de makelaar die u op het oog heeft om de sfeer te proeven.

Medewerkers en bedrijfscultuur.
Waar voelt u zich het prettigst bij? Zelf de bezichtigingen doen, lean-and-mean (minder service) of full-service. Zoekt u een kantoor dat een grote commerciële verkoopmachine is of een bedrijf met vakmensen die met toewijding en aandacht voor de klant hun werk doen.

Heeft u nog specifieke vragen over ons kantoor?
Bel of app met een van onze makelaars:

Karin Meier Mattern: 06-51754767
Eric Oostelbos: 06-54292568
Deborah Vermeer – Oerlemans: 06-81887479
Of kantoor op: 013-7504504